Loading...

زمینه فعالیت

- تولید انواع گریتینگ فلزی

- تولید گریتینگ کامپوزیت

- تولید انواع قالب بتن قالب خاص

- تولید ماشین آلات CNC

آمار

  • تعداد کالا: 3
  • بازدید امروز: 961
  • بازدید دیروز: 580
  • بازدید کل: 50516

عوامل فروپاشی قالب

عوامل فروپاشی قالب :
در بسیاری از موارد فروپاشی قالب بندی ناشی از شمع زنی ناکافی یا نادرست سقف است.

عوامل فروپاشی قالب

فروپاشی سیستم قالب بندی بتن :

حادثه تاسف بار و پر هزینه ایست که مایه ی شرمساری تمام دست اندرکاران پروژه است. همواره باید تمهیداتی اتخاذ شود که ایمنی کارگران و سرپرستان رعایت شود. درصورت بروز یک حادثه فقط کارگران تحت الشعاع قرار نمی گیرند بلکه این حادثه به خانواده ی آنها نیز زیان میرساند. تمامی دست اندر کاران پروژه باید طبق دستور العمل های طراح قالب و مطابق ضوابط ایمنی صورت گیرد.

فروپاشی قالب ممکن است بصورت موضعی یا کلی باشد و همچنین ممکن است در بخشی یا بعضی شرایط قالب ها نسبت به شرایط اولیه حرکت کنند که در اینصورت باید سیستم قالب بندی باز شده و مجددا نصب شود. گاهی اوقات برای جبران حرکت قالب بندی نیاز به برش و سائیدن لبه های قالب می باشد که این عملیات نیز هزینه ی زیادی را به پروژه تحمیل می کند. اگر سیستم قالب بندی از مقاومت و صلبیت کافی برخوردار باشد، چنین آسیب هایی به آن نمی رسد.

قالب باید توسط مهندس خبره و با تجربه کاری بسیار طراحی شود و در غیر اینصورت شخص طراح باید دانش کافی در باره یبارها و مقاومت مصالح داشته باشدو در بعضی پروژه ها، طراحی قالب توسط مهندس حرفه ای و صاحب نظر صورت می گیرد و طراح بر تمام عملیات ساخت، نصب و برچیدن نظارت دارد.

تعدادی از عوامل فروپاشی قالب به قرار زیر هستند :

1- شمع گذاری ناکافی یا نادرست

2- مهاربندی ناکاقی اعضا

3- عدم کنترل سرعت بتن ریزی

4- روش نادرست لرزاندن یا متراکم کردن بتن

5- اتصلات نادرست یا ناکافی

6- جزئیات و اتصالات نادرست یا ناکافی مهاربندی

7- برچیدن زودهنگام قالب ها

8- خطا در نصب شمع ها

9- طراحی نادرست یا ناقص سیستم قالب بندی

10- مقاومت ناکافی مصالح قالب بندی

11- فروپاشی هایی که به دلیل عدم مطابقت با آیین نامه ها و استانداردها رخ می دهد.

12- ایجاد تغییرات در تجهیزاتی که از سازنده تهیه شده است.

13- سهل انگاری کارگران یا سرپرست ها

چون جک های سقفی مهمترین عامل فروپاشی قالب هاست، باید توجه خاصی در طراحی و کنترل آنها صورت می گیرد.

طراحان و سازندگان قالب موظف هستند که قالب آنها با آیین نامه های محلی و ملی مطابقت داشته باشد. بخش Q از سازمان ایمنی کار و سلامت شغلی ایالات متحده (OSHA) یک سری مقررات برای ایمنی قالب بندی بتن[1]  تهیه کرده است. همچنین کمیته ACI 347 نیز "راهنمای قالب بندی بتن" را منتشر کرده است که استانداردهای قالب بندی را در بر میگیرد. [3]

معمولا، پیمانکار ساختمان در مورد سیستم قالب بندی باید جوابگو باشد. هر چند آیین نامه ها و استانداردها اطمینان از ایمنی اجرا را افزایش می دهند، وظیفه تمام دست اندرکاران پروژه است که ایمنی را در کارهایشان رعایت کنند.

این دست اندرکاران عبارت اند از : طراحان قالب، مهندسان/ آرشیتکتها، کارگران، سرپرست ها و ناظران.

 .

قالب لارج پنل شمع های آن

.

بارهایی که بر روی جک های قائم وارد می شود :

بارهای وارده به شمع ها عبارت است از بار مرده و بار زنده به علاوه ی اثر ضربه. بار مرده شامل وزن بتن و بقیه مصالح ساختمانی است که در زمان استقرار شمع ها، بر روی دال بتنی انبار می شود. بار زنده در بر گیرنده وزن کارگران وتجهیزات ساختمانی است که بر روی سطح قالب یا بر روی بتن ریخته شده حرکت می کنند. هر چند مقدار این بارها را می توان بصورت منطقی برآورد نمود، به نظر می رسد اثر ضربه ناشی از حرکت تجهیزات یا سقوط بتن ممکن است در بعضی موارد دست کم گرفته شود. این مطلب خصوصا به تخلیه بتن از جام جراثقال، پمپ بتن یا دامپر موتوری مربوط است.

 .

قالب سقف لارج پنل بتن

.

نیروهای حاصل از سقوط بتن بر روی عرشه :

قالب هایی که بتن بر روی آنها ریخته می شود، برای مقاومت در برابر وزن بتن به علاوه سربار طراحی می شوند که سربار اکثرا اشاره به بار زنده کارگران، دامپر و مصالحی که قبل از رسیدن بتن به مقاومت کافی بر روی دال بتنی دپو می شود، دارد. وقتی بتن توسط جام جراثقال ریخته می شود یا از تراک میکسر پمپ می شود، باید فشار یا نیروی اضافه و ناشی از برخورد ناگهانی بتن به قالب در نظر گرفته شود.

شکل 7-1 شرایطی را نشان می دهد که بتن از جام آویزان در بالای قالب سقوط می کند و به سطح قالب یا لایه بتن تازه ریخته شده ی روی آن اصابت می کند. فرض کنید سرعت بتن در نقطه 2 برابر V2  باشد و در نقطه 2 سرعت V3  برابر صفر باشد.

در چنین شرایطی نمادهای زیر را در نظر بگیرید :

وزن بتن داخل جام ; W = kg 

ارتفاع سقوط از نقطه 1 تا نقطه 2  ; h = m

فاصله ی بین نقطه 2 و 3 ;   y = m

 زمان مورد نیاز برای تخلیه جام  ;  T =  sec

وزن بتن درحال سقوط ; W = W/T = kg/sec 

w/9.81T = w/9.81 = W/g = m

شتاب بتن بین نقاط 2 و 3 ; a = m/s2 

زمان مورد نیاز برای رسیدن بتن از نقطه 2 به نقطه 3 ; t = sec 

شتاب ثقل ; g  = 9.81 m/s2 

سرعت بتن در نقطه2  ; V2  =   m/s

سرعت بتن در نقطه 3 ; V3 =  m/s 

 V2 = √ 2gh

 V3 = 0

سرعت متوسط ما بین نقطه 2 و 3 معادل V2 + V3/2 = V2/2 می باشد.

t = y/0.5 V2= 2y/V2

a = V2 - V3/t = V2/t = √ 2gh /t

بتن ریزی انجام جرثقیل

شکل 7-1 بتن ریزی انجام جرثقیل

 

تنها جرمی از بتن که ما بین نقطه 2 و 3 قرار می گیرد این تغییر سرعت را می دهد. فقط این جرم بتن باید برای محاسبه نیروی وارده مورد استفاده قرار گیرد. وزن این بتن عبارت است از :

W’ = wt

m = wt/g = Wt/9.81T

با در نظر گرفتن نیروی ناشی از این شتاب :

F = ma

با جایگزاری m و a خواهیم داشت :

(F = wt/9.81 T x √ 2gh /t = W √ 2gh /9.81 T                                                                         (1-7

رابطه (7-1) نشان می دهد که نیروی F وابسته به وزن بتن داخل جام، ارتفاع سطح فوقانی بتن داخل جام از سطح قالب، و زمان مورد نیاز برای تخلیه بتن می باشد. باید به خاطر داشت که این نیرو با سرعت تخلیه جام نسبت مستقیم دارد در حالیکه با ریشه ی دوم ارتفاع سقوط متناسب است. بنابراین کاهش سرعت تخلیه جام موثر تر از کاهش ارتفاع سقوط می باشد.

طراحی قالب در برابر بارهای دینامیکی :

مطالب ارائه شده در بخش های قبلی این فصل نشان می دهد که ممکن است بر قالب علاوه بر بارهای استاتیکی، بارهای دینامیکی نیز اثر کند. مقدار نیروهای دینامیکی وارده به سیستم قالب بندی به روش بتن ریزی بستگی دارد. زمانیکه اینگونه بارها اثر می کنند، مقادیر و صلبیت سیستم قالب بندی باید توسط افزودن مهاربندی، افزایش مقاومت مصالح قالب و تقویت و اتصال بین اعضا به مقدار کافی افزایش یابد.

پیشگیری از فروپاشی حائل های موقت :

در پی فروپاشی پایه های موقت پل هایی که در بخش قبل ذکر شد، اتحادیه راه های کالیفرنیا روش های جدیدی را اتخاذ کردند که انتظار می رود اطمینان بیشتری در پیشگیری از چنین حوادثی داشته باشند. این روش ها به قرار زیر می باشد :

  • از زمان طراحی، تا حد امکان از قرار دادن پایه های موقت در زیر بارهای سنگین در دوره های زمانی نسبتا طولانی خصوصا در بالای جریان ترافیک پرهیز گردد.

بعنوان مثال می توان از تامین تکیه گاه تیرهای بتنی پیش ساخته توسط پایه های موقت تا زمانیکه به کلاهک متصل شوند نام برد. زمانیکه کلاهک تکیه گاه تیرهای مقاومت کافی برای تامین تکیه گاه تیرها پیدا کرد;  تیرها بر روی آن قرار گیرد و بتن ریزی اضافه و گروت نمودن انجام شود. تا حد امکان استفاده از حائل های موقت در بالای جریان ترافیک مانند خطوط راه آهن و راهها پرهیز شود. اعضای پیش ساخته برای دهانه های تا حدود 36 متر قابل استفاده می باشند.

اتحادیه راه همپنین خرک های مفصلی، برای اجرای شاه تیرهای بتنی روگذر پس تنیده با مقطع قوطی طراحی کرده است که نیازی به پایه های موقت ندارد. در این دهانه ها خرک در برابر عملکرد مفصلی دیافراگم تحت اثر بارهایی که مستقیما به آن وارد می شود مقاومت می کند. (این روش همپنین اجازه می دهد از داربست فلزی سبکتری استفاده کنیم.)

1- پیمانکار نیاز به مهندسینی دارد که پروانه ی طراحی حائل های موقت را دارند. در صورت امکان، این مهندسین باید توانایی ارائه روش نصب این سازه موقت را مطابق نقشه داشته باشند. البته، سازه موقت باید دقیقا مطابق نقشه اجرا شود.

2- نقشه سازه موقت دقیقا توسط مهندسین ایالتی کنترل شود.

3- در سازه موقتیت اجرا شده، اتصالات، مهاربندیها، سخت کننده ها، امکان واژگونی، نشست تکیه گاهی و کارآمد بودن کلی بدقت کنترل شود. این کنترل باید بطور پیوسته پیش از بتن ریزی و در زمان بتن ریزی انجام شود.

4- توصیه های زیر برای محافظت از سازه های موقتی که در نزدیکی جریان ترافیک استفاده می شوند، وجود دارد.

در محل عبور ترافیک در سازه موقت بازشو تعبیه شود. از وسایل پیشگیری از خطر مانند دیوارهای محافظ و نرده برای محافظ و نرده برای محافظت از برخورد وسیله نقلیه با سازه ی موقت استفاده شود.



نظرات

    ارسال نظر
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)